CARE is op bezoek in Gemeente Stein! Vandaag krijgen we de koffie van medewerker dienstverlening, Michael Spiertz en strategisch communicatieadviseur, Mirian Mommers. We praten over het prachtige dorp, de commerciële manier van werken bij de gemeente en de nieuwe website die samen met CARE is ontwikkeld.
Mirian is al ruim twee jaar actief bij de gemeente en erg trots op Stein: “Hier kun je heerlijk uitwaaien en stil genieten, maar ook als economische hotspot doet Stein het erg goed. Ondanks trends van schaalvergroting en individualisme, blijft de sfeer in Stein fijn, dorps en gemoedelijk. Mensen begroeten je op straat. Dat maakt Stein voor mij een fijn thuis.” Als het aan Mirian ligt, mogen alle inwoners best wat trotser zijn!
Michael werkt sinds een paar maanden met veel plezier bij Gemeente Stein en vertelt CARE over de nieuwe manier van werken: “Wat als je de gemeente ziet als bedrijf en de inwoners als klant? Een bedrijf moet zijn klanten altijd een stap voor zijn. Bij Gemeente Stein willen wij dat ook. De behoefte van de burger verandert en onze dienstverlening verandert mee. We focussen op een prettige ervaring voor de burger. Vroeger moest je bijvoorbeeld een nieuw paspoort ophalen in het gemeentehuis. Dit moet ook anders kunnen. Je kan ‘m daarom gewoon thuis laten bezorgen wanneer jij wil!”
Communicatie is gedigitaliseerd en dat brengt uitdagingen met zich mee. Mirian legt uit dat verschillende afdelingen heel nauw samenwerken om de inwoners optimaal te bedienen: “Wat je in de overheidssector veel ziet, is dat communicatie en dienstverlening in elkaar overlopen. Vragen van inwoners komen bij ons binnen op diverse manieren. Via Facebook, Twitter of bijvoorbeeld mobiele apps. Dit betekent dat verschillende afdelingen vragen ontvangen en beantwoorden. Samen optrekken is noodzakelijk om uniformering van de dienstverlening te waarborgen. Hierbij speelt de website natuurlijk een cruciale rol!”
“Je moet snel en gemakkelijk de bij juiste informatie terechtkomen. Mensen haken af als ze niets kunnen vinden.” Vooral de toptaken vindt Michael daarom erg belangrijk: “We moeten onze content blijven afstemmen op de behoefte van de gebruiker. Afhankelijk van wat er in de gemeente speelt verandert de informatiebehoefte. We passen de toptaken daar steeds op aan en hierdoor is informatie altijd up-to-date.” Michael beheert samen met zijn collega’s de website van gemeente Stein en is blij met het resultaat dat CARE heeft opgeleverd: “Het uiteindelijke resultaat krijgt van mij een 9! Waarom? Er blijft altijd een beetje ruimte voor verbetering, maar we zijn ontzettend tevreden. De oude site was erg onoverzichtelijk en dat probleem is op de nieuwe site helemaal opgelost.”
Volgens Mirian houden CARE en gemeente Stein elkaar scherp: “Het fijnste aan de samenwerking is zonder twijfel jullie betrokkenheid en persoonlijke benadering. Ook op het gebied van prijs en kwaliteit zijn we heel erg te spreken over CARE!” Mirians volgende stap is burgers actief betrekken bij de creatie van content: “We willen Stein nóg meer tot leven brengen en inwoners de mogelijkheid geven om hun verhaal te delen. We hopen hiervoor samen met CARE een platform te realiseren.” Bij CARE gaan we ervoor om dit mogelijk te maken. Zo’n mooie beleving, daar werken we heel graag aan mee!