Gemeenten & Overheid
"We hebben samen iets goeds neergezet"

In gesprek met de gemeente Peel en Maas over het vernieuwen van de vormgeving en techniek van peelenmaas.nl met behoud van het bestaande CMS (en de content).

Foto van drie medewerkers van gemeente Peel en Maas, die staand aan een tafel tompouce eten

In het najaar van 2024 startten we na een uitgebreid voortraject met het project voor het vernieuwen van de vormgeving en verouderde techniek van de website peelenmaas.nl, met behoud van het bestaande CMS en de bestaande content. In het projectteam van de gemeente zaten onder andere projectleider Jan van der Biesen, adviseur digitale communicatie Pia Groenewegen van der Weijden en online communicatiemedewerker Kelly van Zantvoort-Peersman. We kijken samen met hen terug op het project.

Wat was de opdracht voor CARE?

“We wilden graag een nieuwe, frisse vormgeving die meer aansluit bij deze tijd. Onder andere een verbeterde weergave op mobiel en meer aandacht voor het zoeken. Verder hadden we een lijst met allerlei technische verbeteringen. Het was efficiënter bij het vernieuwen van de website allemaal tegelijk mee te pakken in plaats van afzonderlijk via de helpdesk. We zijn tevreden over de samenwerking met CARE en we wilden de content op de website zo veel mogelijk hetzelfde houden. Daarom kozen we voor een traject waarbij alleen de vormgeving en techniek vernieuwd werden.” 

Wat vind je van het resultaat?

“Het is een mooie website geworden, die stukken moderner en overzichtelijker is dan onze oude website. We hebben samen iets goeds neergezet. We zijn er trots op dat we qua vormgeving wat extra’s hebben kunnen realiseren zodat we een website met een eigen smoel hebben, die echt bij Peel en Maas past en die anders is dan de andere websites van CARE. En dat het gelukt is om tegelijk met dit project ook een modern overzicht van projecten en werkzaamheden te realiseren op de website waarbij inwoners via filters kunnen zoeken om wat voor soort project het gaat en of het bij hen in de buurt is.” 

Hoe kijk je terug op het project?

“Daar kunnen we kort over zijn: volgens ons is het een succesvol project. Onze doelen zijn gehaald, de samenwerking met CARE verliep prima, het project is geheel volgens planning opgeleverd en we bleven binnen het afgesproken budget.”

Wat had er beter gekund?

“We hebben geleerd dat we heel duidelijk moeten communiceren wat we precies willen. Tijdens het designtraject kregen we voor ons gevoel soms iets anders dan waar we om vroegen. Als wij onze wensen aangaven, legde CARE ons een aantal keer kaders op om binnen het afgesproken budget voor het design te blijven. Of iets mocht bijvoorbeeld niet vanwege de eisen voor digitale toegankelijkheid. Ook na livegang kwamen er nog behoorlijk wat punten naar voren die we toch anders wilden. Pas toen konden we echt uitgebreid testen. In de praktijk werkten sommige zaken net even anders dan we verwachtten op basis van het Figma-ontwerp. Maar uit eindelijk is het goed gekomen: binnen de uren die begroot waren, hebben we het maximale eruit gehaald qua design.”  

Heeft CARE ook bepaalde verwachtingen overtroffen?

Pia geeft aan: “Ik vond het in het begin wel spannend hoe het project zou lopen. We hadden vooral contact met Cindy en zij had in de laatste maand van het project een lange vakantie gepland. Precies in de periode dat er waarschijnlijk nog veel vragen zijn. We wilden toch vasthouden aan de livegang begin november. Vanuit CARE was daarom Niek Boonman vanaf het begin van het project al betrokken, zodat hij ook in oktober de werkzaamheden kon overnemen. Begin november was Cindy er weer. De overdracht is voor ons naadloos verlopen, daarom ook onze complimenten voor de samenwerking met Niek.”