Gemeenten & Overheid
"Datagedreven werken is bij ons een hot topic en daar sluit deze ontwikkeling goed bij aan."

De gemeente Geldrop-Mierlo zocht naar een oplossing om in de newsroom bij Communicatie via een beeldscherm belangrijke informatie en cijfers uit andere programma’s te delen voor medewerkers. We hadden hiermee al ervaring voor gemeenten en ontwikkelden een narrowcasting-oplossing waarbij op het scherm een presentatie te zien is die gegevens ophaalt van wat er speelt op social media in de gemeente (via een koppeling met het monitoringsprogramma Coosto), statistieken van de website (via een koppeling met Matomo) en de laatste nieuwsberichten. Ook is er de mogelijkheid om zelf pagina’s toe te voegen aan de presentatie. We blikken terug op het project met communicatieadviseurs Nard Gilsing en Melissa Thijssen van de gemeente Geldrop-Mierlo.
Hoe kwam de opdracht tot stand?
“De aanleiding van dit project is dat we als team communicatie meer in het hart van de organisatie willen staan. Een van de onderdelen daarvan is de buitenwereld meer naar binnen halen. Een newsroom is daar geschikt voor en op die manier zijn zaken ook zichtbaar voor andere collega’s. We hadden behoefte aan stukje dashboarding wat onze huidige leverancier niet biedt, toen zijn we verder gaan kijken. Bij de gemeente Veldhoven zagen we een goed voorbeeld wat ontwikkeld is door CARE. De schermen maken statistieken zichtbaar over wat er gebeurt op de website, wat er over ons gezegd wordt in de krant en op social media en zo kunnen we beter inspelen op de actualiteit. Collega’s komen bij ons langs om premium artikelen te lezen uit het Eindhovens Dagblad en zien dit scherm dan ook meteen.”
Wat vind je van het resultaat?
“Dat wat er staat, werkt heel goed in de newsroom. We zijn erg blij met wat het kan. De basis draait nu, we kijken vervolgens wat er in de toekomst nog meer mee kan. Het ziet er netjes uit en het is fijn dat we deze informatie tijdens ons werk allemaal kunnen zien. Het begint nu collega’s ook op te vallen, het triggert mensen om ook inhoudelijk naar bepaalde content te kijken als een zoekwoord hoog staat. Voor ons is het functioneel, voor collega’s een trigger om bij ons te komen kijken. Voor onszelf is het ook efficiënter: we zien constant de statistieken en hoeven niet steeds in te loggen om te kijken of er weer interessante berichten voorbij komen. Als we iets opvallends zien, kunnen we meteen actie ondernemen. En als er bijvoorbeeld zoekwoorden of vragen over bepaalde wegwerkzaamheden naar voren komen, dan kunnen wij de afdeling meteen vragen of ze daarvoor een artikel aanleveren. Datagedreven werken is een hot topic en daar sluit deze ontwikkeling voor ons goed bij aan.”

Hoe kijk je terug op de samenwerking?
“De manier van samenwerking liep goed, ondanks (vooral) onze drukke agenda’s. De manier waarop jullie snel schakelen, was voor ons erg prettig. En ook fijn dat jullie er zelf bovenop zaten als iets nog niet helemaal goed werkte of als jullie wat langer moesten wachten op een reactie van ons. Verder waarderen we het hoe jullie tijdens zo’n project meedenken over wat er wel en niet kan, dat is echt heel prettig. We hadden ergens een idee opgehaald, en dan is het leuk dat we het samen in een relatief korte tijd konden uitvoeren.”
Waren er bijzonderheden tijdens het project?
“De narrowcasting wordt direct in de browser getoond, maar het lukte niet om het veld met de URL bovenin weg te krijgen en de presentatie er beeldvullend op te krijgen. We hebben redelijk lang nagedacht over een betere oplossing hiervoor. Toen hadden we CARE aan de telefoon voor iets anders en kregen we de vraag om eens op het logo van de gemeente te klikken op het touchscreen en opeens was het opgelost. Dat was een mooie verrassing. Eigenlijk maar een heel klein dingetje uit het project, maar we zijn er wel heel blij mee dat er achter de schermen al een oplossing bedacht was door CARE. ”
En hoe nu verder?
“De oplossing staat live en we werken de komende tijd aan verdere verbetering. Vanuit Team Communicatie werken we eraan om meer zichtbaar te worden voor de organisatie, dan kunnen we hier ook zeker wat mee doen. In de toekomst gaan we mogelijk ook verder met andere koppelingen, zoals aan Power BI dashboards of misschien ook nieuwsbriefstatistieken, maar dat is voor de langere termijn. ”