Gemeenten & Overheid
"Complimenten voor de samenwerking en het resultaat!"
De website van de gemeente Bernheze was zo'n 8 jaar oud en de gemeente liep tegen beperkingen aan qua techniek, structuur en vormgeving. Na een grondige voorbereiding en ook een opfrisbeurt van de content, ging de nieuwe website online in maart. We blikken terug op het project met webmanager Sandy Verhaaren, communicatieadviseur Margot Wolfert en teammanager Marc Smits.

Hoe kwam de opdracht tot stand?
Sandy: “Toen ik bij de gemeente Bernheze solliciteerde en de website bekeek, dacht ik: hier is veel meer van te maken. Bij de gemeente zelf lagen ook al wensen voor verbetering. Vervolgens hebben we samen een flinke wensenlijst gemaakt met punten op het gebied van dienstverlening en techniek om onze website verder te verbeteren. Daarbij keken we ook naar voorbeelden van andere gemeenten die ons aanspraken. Met CARE hebben we deze doorgesproken en bekeken hoe we bij een bestaande template van een andere gemeente konden aansluiten, maar er toch een eigen draai aan konden geven. De website van de gemeente Best sprak ons bijvoorbeeld aan, maar dan wel graag met een welkomstboodschap in de headerfoto. Zo hebben we het project samen met CARE verder afgebakend. We hebben er bewust voor gekozen om de content niet helemaal opnieuw te vullen, maar op te schonen in het bestaande CMS.”
Wat vind je van het resultaat?
“Als we de website nu bekijken, zien we nóg meer hoe verouderd onze website eigenlijk was. Complimenten voor het resultaat, we vinden het echt super! We zijn vooral blij met de frisse vormgeving en de nieuwe structuur waarbij inwoners en ondernemers op de homepage en in het hoofdmenu meteen alle onderwerpen vinden in plaats van per doelgroep. En we merken echt dat de zoekmachine heel erg is verbeterd. Zowel qua techniek als qua vindbaarheid omdat we de content van de website flink opgeschoond hebben. Na livegang kregen we een berichtje van een wethouder waarin hij schreef: “Zelfs ik kan nu dingen vinden op de website en dat is een groot compliment!”.”
Hoe kijk je terug op het project?
“De manier van samenwerking was heel prettig. We konden steeds snel schakelen. We zijn ook blij met de vertaling van onze wensen naar hoe het is geworden. Dit sluit aan bij de fijne samenwerking die we al hadden met Cindy, en ook met Niek en Merel. We bedanken jullie ook namens onze collega Debora voor de duidelijke en heldere communicatie tijdens het project.”
Waren er bijzonderheden tijdens het project?
“We hebben gebruikersonderzoek gedaan, we hebben verschillende mensen mee laten testen op basis van casussen en dan gekeken of informatie goed te vinden is. Hierbij hebben we ook mensen met een beperking en laaggeletterden ingeschakeld. Het is waardevol om eens op een andere manier naar de website te kijken. Wij zijn bijvoorbeeld zelf heel blij met de nieuwe icoontjes op de website, maar bij ons onderzoek bleek dat sommige mensen niet eens weten wat een icoontje is en dat dit dan bij een bepaald onderwerp hoort.”

Is alles goed gegaan tijdens het project?
Marc: “Ik vond het wel spannend bij zo’n groot project dat we tussendoor wel het ontwerp een keer aan het management hebben laten zien, maar dat ze verder niet veel betrokken waren tijdens het project, omdat er vooral specifieke kennis vanuit de online specialisten nodig was. En dan lijkt het voor hen alsof er opeens een nieuwe website online komt, maar dat is gelukkig wel goed gegaan.” Sandy vult aan: “Door alle drukte had ik zelf even een dag later in mijn hoofd voor de livegang en toen was op woensdagochtend de website opeens even ‘stuk’. Maar gelukkig zagen we na een paar keer het scherm verversen al dat het snel weer goed kwam en dat de nieuwe templates tevoorschijn kwamen.”
En hoe nu verder?
“Sinds half maart is er weer wat rust gekomen na de heel drukke periode rondom het project. We doen even rustig aan en willen daarna verder aan de slag met vernieuwen. Bijvoorbeeld de verouderde formulieren een update geven. En we gaan mogelijkheden voor participatie toevoegen aan de projectpagina’s op de website, zodat er geen apart participatieplatform meer nodig is, maar dat het geïntegreerd is binnen de gemeentelijke website. Verder blijft het nog een aandachtspunt om ervoor te zorgen dat er bij iedere pagina een kennishouder hoort die de content regelmatig controleert. En we blijven met de CX Monitor continu kijken wat er eventueel nog beter kan.”