10 praktische social media tips voor gemeenten

In een tijd waarin digitale communicatie een steeds grotere rol speelt, is het voor gemeenten van cruciaal belang om effectief te zijn op social media. Dat is nog best een uitdaging, met zo’n grote doelgroep en diversiteit aan verschillende kanalen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je als gemeente een oprechte en interactieve band wilt opbouwen met je inwoners. Maar hoe doe je dat? In deze blog delen we praktische tips waar je vandaag al mee kunt beginnen.

Het is logisch dat je als gemeente graag in contact komt en blijft met je inwoners en andere doelgroepen. De digitale wereld is daar zeer effectief voor. Door gebruik te maken van praktische strategieën kun je als gemeente waardevolle relaties opbouwen met je inwoners en beter voldoen aan hun behoeften. Om je hiermee te helpen, delen wij 10 concrete tips om jou als gemeente te helpen je social mediastrategie te verbeteren.

Tip 1. Creëer gerichte content

Het is misschien een schot voor open doel, maar toch wel belangrijk: creëer content gericht op inwoners. Richt je op lokale onderwerpen, evenementen en initiatieven die inwoners aanspreken. Zorg voor diversiteit in onderwerpen, maar laat abstracte onderwerpen achterwege. Als er bijvoorbeeld een nieuw park wordt geopend, kan de gemeente via social media video's delen van het park en informatie verstrekken over de openingstijden en faciliteiten. Weet je niet goed welke onderwerpen de inwoners uit jouw gemeente aanspreken? Houd een poll om daar achter te komen.

Tip 2. Bied waardevolle informatie

Zodra je weet over welke onderwerpen je content gaat delen, zorg er dan ook voor dat die content waardevol is voor de inwoners. Denk aan nuttige informatie en updates over lokale diensten, evenementen en beleidsbeslissingen. Als er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden zijn gepland, dan kan de gemeente via social media gedetailleerde informatie delen over de locatie, duur en mogelijke omleidingen.

Tip 3. Gebruik opsommingen en (sub)kopjes

Social media zijn vluchtige media. Ongeacht het kanaal, alle berichten worden eerst gescand voordat er wordt besloten of het bericht ook echt bekeken of gelezen wordt. Zorg er daarom voor dat de content die je deelt gemakkelijk scanbaar is. Houd het kort, begin met een pakkende tekst en maak gebruik van opsommingen en duidelijke (sub)kopjes waar dit kan. Bijvoorbeeld als de gemeente informatie deelt over de openingstijden van zwembaden, kun je deze informatie presenteren in een opsomming met bullet points voor elk zwembad.

Tip 4. Focus op interactie en conversatie

Stop met alleen maar zenden en zenden, oftewel enkel informeren en voorlichten. Stel vragen, reageer op opmerkingen en moedig positieve discussies aan. Als de gemeente bijvoorbeeld een evenement organiseert, kun je via social media een poll houden om te peilen welke activiteiten de inwoners het meest interessant vinden en op basis daarvan het programma aanpassen. Laat iemand een opmerking achter die niet helemaal duidelijk is, reageer dan en ga het gesprek aan.

Tip 5. Wees consistent en betrouwbaar

Je wilt als gemeente graag betrouwbaar bevonden worden door je inwoners. Dat geldt natuurlijk ook voor je imago op social media. Plaats daarom regelmatig nieuwe en correcte content en wees consistent in je communicatie. Bijvoorbeeld, als de gemeente wekelijkse updates deelt over lokale evenementen en activiteiten, kunnen inwoners erop vertrouwen dat ze op de hoogte blijven van wat er in de gemeente gebeurt. Of als andere media op verschillende manieren schrijven over iets in het nieuws, kunnen inwoners erop vertrouwen dat de juiste informatie op de kanalen van de gemeente staat.

Tip 6. Moedig interactie aan

Stel vragen aan inwoners, organiseer polls en enquêtes en moedig actieve participatie aan. Bijvoorbeeld, als de gemeente een nieuwe speeltuin wil bouwen, kan je via social media een poll houden om te achterhalen welke speeltoestellen de voorkeur hebben van de inwoners. Inwoners vinden het leuk om te kunnen ‘helpen’.

Tip 7. Luister actief naar inwoners

Veel mensen gebruiken social media als ‘klaagmuur’, om zo hun klachten openbaar te delen. Het is daarom als gemeente belangrijk om regelmatig alle social media-kanalen waar je actief bent te monitoren en actief te zoeken naar feedback, suggesties en klachten van inwoners. Bijvoorbeeld, als veel inwoners klagen over de staat van fietspaden, kan de gemeente reageren door een enquête te houden om de omvang van het probleem vast te stellen en vervolgens actie te ondernemen om de fietspaden te verbeteren. Let hierbij wel op dat de reacties die worden gegeven, oprecht zijn. Zodat de inwoners zich gehoord voelen en niet nog meer gaan klagen. Hierbij moet er natuurlijk intern wel ruimte zijn om opvolging te geven aan ideeën van inwoners. Anders kun je beter geen enquête plaatsen, dat levert dan alleen maar negatieve publiciteit op.

Tip 8. Betrek de gehele organisatie

Medewerkers van het KCC weten vaak welke vragen er het meest worden gesteld. Zij zijn dus – net als voor het verbeteren van de online dienstverlening via de website - waardevol voor het bepalen van de onderwerpen van je content. Maar ook vanuit andere teams kan bruikbare input komen. Moedig daarom medewerkers aan om ideeën aan te dragen. Zorg dat je intern korte lijntjes opbouwt én onderhoudt, zodat je de juiste reactie kan geven wanneer er interactie ontstaat onder een bericht en vragen met kloppende informatie kan beantwoorden.

Tip 9. Leer van feedback

Zoals al benoemd bij tip 7, wordt social media ook regelmatig gebruikt als ‘klaagmuur’. Hoewel niet alle feedback even gegrond is, is het wel belangrijk om te luisteren naar de feedback van inwoners en deze serieus te nemen. Gebruik de feedback om je beleid en dienstverlening te verbeteren en laat zien dat je de stemmen van inwoners waardeert. Bijvoorbeeld, als inwoners klagen over zwerfafval, kan de gemeente reageren door extra vuilnisbakken te plaatsen op drukke plekken en bewustmakingscampagnes te organiseren. Door inwoners af en toe positief te verrassen op deze manier, voelen ze zich gehoord en verbeter je het imago van de gemeente.

Tip 10. Evalueer en pas aan

Evalueer regelmatig de prestaties van je social media-activiteiten en pas je strategie indien nodig aan. Analyseer statistieken zoals betrokkenheid, bereik en impressies om te begrijpen wat werkt en wat niet. Bijvoorbeeld, als een bepaald type content veel interactie genereert, kun je besluiten om meer van dat soort content te delen in de toekomst.

Bouw duurzame relaties op met je inwoners

Net als voor communicatie via andere kanalen is het bij social media dus van belang om actief te luisteren, de gehele organisatie te betrekken, te focussen op interactie, gerichte content te creëren en voortdurend te evalueren en aan te passen. Zo kun je als gemeente een waardevolle relatie opbouwen met de inwoners die actief zijn op social media. En als gemeente werken aan een positieve impact op de gemeenschap en het vergroten van het vertrouwen en de betrokkenheid van inwoners, ondernemers en verenigingen.

Terug naar het overzicht

Heb je vragen of wil je vrijblijvend weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact op
Toon het menu