De gemeente Best is al klant bij CARE sinds 2012, en had de ‘oudste’ gemeentelijke website, met daarin veel maatwerk. De vormgeving van de website dateerde uit 2016. Eind 2023 was het moment aangebroken om te starten met een traject voor een nieuwe vormgeving – inclusief het vernieuwen van de verouderde techniek van www.gemeentebest.nl. Het bestaande CMS (inclusief alle content) moest behouden blijven, inclusief een aantal oudere subsites die daar nog in moeten blijven bestaan. Het projectteam vanuit de gemeente bestond uit Monique Schaller, Jorrit Klaassen, Alexandra van den Broek en Michelle Nanninga. Zij vertellen meer over dit project.
“We konden kiezen voor een geheel nieuwe vormgeving of voor een design op basis van een bestaande website die CARE ontwikkeld heeft. We kozen voor dat laatste, want daarbij konden we gebruikmaken van de lessen die geleerd zijn bij andere gemeenten en hoefden we niet zelf het wiel uit te vinden. En dit was ook het meest efficiënt en gunstig qua kosten. We kozen voor een traject waarbij de nieuwe vormgeving meteen aan de content in het CMS gekoppeld werd. Hierdoor was er geen contentmigratie nodig. We werden ontzorgd en we konden ons daardoor ook focussen op andere projecten die op dat moment prioriteit hadden.
“Het vormgevingstraject startte met een ‘huiswerk’-opdracht om eens goed te kijken naar de verschillende websites die CARE gemaakt heeft en keuzes te maken voor vormgeving van bijvoorbeeld het hoofdmenu, de zoekmachine, toptaken en projectenpagina’s. Dat was fijn, we hebben al heel veel met elkaar kunnen afspreken vóór de kick-off van het project.
Vervolgens hebben we via een participatietraject ook een aantal zaken aan inwoners voorgelegd, zoals welke buttons en contactgegevens het meest prominent zichtbaar moesten zijn op de website en welk lettertype het meest duidelijk was. Die keuzes zijn verwerkt in het definitieve ontwerp en toen kon CARE aan de slag.”
Vervolgens lag het grootste deel van de werkzaamheden bij CARE, het design is omgezet naar een aanklikbaar ontwerp en in de tussentijd hebben wij in het CMS content opgeschoond. Tegelijk met dit project zijn we ook begonnen met archivering, dus niet alles hoeft meer in het CMS te blijven staan. Het project verliep helemaal volgens de afgesproken planning, dat was erg prettig. Bij kleinere werkzaamheden via de helpdesk kan dit niet zo specifiek afgesproken worden, bij dit grote project waren er wel strakke deadlines en dat gaf veel rust en duidelijkheid. Verder hebben we tussendoor best wel wat schakelmomentjes gehad als we vragen hadden over bijvoorbeeld de content voor de website, dat was ook fijn.”
“Omdat de oude websites in het CMS behouden moesten blijven, werd de website op de dag van livegang niet op de acceptatieomgeving, maar direct op de liveomgeving geïmplementeerd. Dat betekende dat in de ochtend delen van de website tijdelijk niet werkten. Dat wisten we van tevoren, maar was op het moment zelf nog wel even spannend voor ons. We waren al traktaties aan het klaarzetten voor onze collega’s om te vieren dat we een nieuwe website hadden, maar het zag er nog niet uit zoals we verwachtten. Gelukkig werden we gerustgesteld en een paar uur later kwam alles goed met de nieuwe vormgeving en functionaliteiten. Voor de websites die nog in de oude vorm moesten blijven bestaan, heeft CARE aanpassingen gedaan. De eerste dagen na livegang nog wel wat punten naar voren die niet meteen helemaal goed werkten, maar die werden door CARE snel opgelost.”
“We zijn super blij met hoe het geworden is, tot nu toe hebben we ook alleen maar positieve reacties gekregen. Met een relatief eenvoudig traject hebben we onze website flink vernieuwd, zodat deze weer helemaal van deze tijd is en technisch helemaal voldoet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid.”
Benieuwd? Bekijk het resultaat op www.gemeentebest.nl.